(၁) အယုတ္ႏွစ္ပါး၊ မလိုက္စား၊ လမ္းသြားမဇၩိမ။
(၂) မေျမွာက္မစား၊ မႏွိမ္ျငား၊ တရားေဟာေဖၚျပ။
(၃) သုခႏွစ္ပါး၊ ဉာဏ္ပိုင္းျခား၊ ပြားမ်ားအဇၩတၱ။
(၄) မ်က္ေမွာက္မ်က္ကြယ္၊ ဤႏွစ္သြယ္၊ ဆိုဖြယ္သိတတ္လွ။
(၅) မလ်င္မေဆာ၊ စကားေျပာ၊ ေျပေခ်ာသိမ္ေမြ႕စြ။
(၆) အရပ္စကား၊ မလြန္ျငား၊ ေျခာက္ပါးအရဏ။
အဓိပၸာယ္ -
(၁) အယုတ္တရားႏွစ္ပါး မလိုက္စားဘဲ မဇၩိမ ပဋိပဒါလမ္းသို႔ လိုက္ပါျခင္း။
(၂) ပုဂၢလဓိ႒ာန္ နည္းျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္ကို ဦးတည္၍ စကားေျပာ တရားေဟာလွ်င္ "ခ်ီးမြမ္းအပ္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သည္" ဟု ေဟာေျပာက "ေျမာက္စားျခင္း" မည္၍၊ "ကဲ့ရဲ႕အပ္သည့္ ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သည္" ဟု ေဟာေျပာက "သူ႔ကို ႏွိမ္ျခင္း" မည္ေလသည္။ ထိုသို႔ ေျမာက္စားျခင္း၊ ႏွိမ္ျခင္းကို အလ်င္းမျပဳဘဲ ဓမၼဓိ႒ာန္ နည္းအားျဖင့္ တရားသေဘာကိုသာ ညႊန္ျပ၍ "ခ်ီးမြမ္းအပ္ေသာ တရားျဖစ္သည္၊ ကဲ့ရဲ႕အပ္ေသာ တရားျဖစ္သည္" ဟုသာ ေဟာေျပာျခင္း။
(၃) သူေတာ္တရား (သမထ၊ ၀ိပႆနာ) အားထုတ္၍ ရရွိေသာ အဇၩတၱ သုခ၊ အျပင္အပ ဗဟိဒၶ အာရံုငါးပါးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ရရွိေသာ ဗဟိဒၶသုခ ဟု သုခႏွစ္ပါးကို ခြဲျခားသိျမင္ၿပီးလွ်င္ အဇၩတၱသုခ ကိုသာ ပြားမ်ားျခင္း။
(၄) ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးဦး၏ အေၾကာင္းကို မ်က္ေမွာက္ မ်က္ကြယ္ ႏွစ္ေနရာလံုး မွာပင္ မွန္ကန္၍ အက်ဳိးရွိမွ ေျပာဆိုျခင္း။
(၅) စကားေျပာ တရားေဟာေသာအခါ မလ်င္မေဆာ ေခ်ာေမာေျပျပစ္စြာ ေျပာေဟာျခင္း။
(၆) အရပ္တစ္ပါးသို႔ ေရာက္သြားေသာ္ ထိုအရပ္၌ သံုးစြဲသည့္ ေ၀ါဟာရ စကားမ်ားႏွင့္ စပ္၍ (မိမိ၏ အရပ္သံုး ေ၀ါဟာရႏွင့္ မတူ ကြဲျပားေသာ္လည္း) ျငင္းခံု လြန္ဆန္မႈ မျပဳျခင္း။
ဤကား ဥပရိပဏၰသ ပါဠိေတာ္ အရဏ၀ိဘဂၤသုတ္လာ အဓိပၸာယ္တည္း.....
(မင္းကြန္းတိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး)
Credit: http://www.dhammaflavour.net/2010/09/blog-post_25.html
Credit: Lu Zein's Notes
No comments:
Post a Comment